Contentverzamelaar

Tien jaar Maarten van Heiningen en Liferay

"Ik ben trots op alles wat we hebben bereikt"

Maarten van Heiningen, senior portal consultant bij Componence, werkt deze zomer tien jaar met Liferay Portal. Welke ontwikkeling heeft Liferay in die tijd doorgemaakt en wat betekent dat voor Maarten? En wat verwacht hij van de toekomst? Tijd om terug te blikken, vooruit te kijken en meer…

 

Waarmee trok Liferay tien jaar geleden je aandacht?

"Je kon heel simpel iets neerzetten met de tools die voorhanden waren. Zonder dat je daar programmeer-technisch iets voor hoefde te doen. Het kon natuurlijk wel, maar eigenlijk ging je direct aan de slag. Ik was toen helemaal gewend aan zelf coderen en zelf bouwen dus ik was heel verrast. Er zat zo veel functionaliteit in, dat ik dacht: waarom heb ik dit niet eerder gezien? Liferay was uniek, zeker in de Java-hoek."

 

Inmiddels ben je tien jaar verder – welke ontwikkeling zie je bij Liferay?

"Liferay ging initieel voor het inbouwen van heel veel nieuwe features in het standaardproduct. Dat betekende dat ze hun aandacht moesten versnipperen over een groot aantal verschillende functionaliteiten. Van die insteek is een paar jaar geleden heel duidelijk afscheid genomen. Liferay levert nu de vrachtwagen en de ruimte voor de pallets, maar de markt moet zelf bedenken wat er nodig is. En als dat goed is, dan adopteert Liferay het. Je ziet nu dat ze veel meer focussen op een paar grote dingen en daarin dus heel goed zijn."

 

Wat voor effect heeft dat op je werk?

"Die verschuiving maakt het werken met Liferay boeiender maar ook lastiger. Het product Liferay Portal wordt voor mij simpeler, ik weet precies wat er is en hoe ik het moet inzetten. Maar met de komst van bijvoorbeeld de Marketplace is het bijblijven en in de gaten houden van interessante oplossingen voor klanten een ding op zich geworden.

"Neem bijvoorbeeld producten als Valamis e-Learning, Enforms, Audience Targeting. Dat zijn oplossingen die als add-on op je product van toepassing kunnen zijn voor klanten. Daar moet ik heel veel tijd in stoppen, maar het is wel erg leuk. Omdat ik steeds weer iets nieuws ontdek."

 

 Welke ontwikkeling zie je verder in je werk?

"Bij Componence ben ik afgestapt van het visuele werk om me steeds meer te focussen op de vraag wat goed is voor de klant. Consultancy dus. Hoe kun je Liferay Portal het best toepassen, waarom zou je het überhaupt inzetten? Ik ben steeds meer een adviserende rol gaan spelen."

 

Waar ben je het meest trots op?                                                   

"Liferay. Componence. Op alles wat we als collega’s met Componence hebben bereikt, in het bijzonder Corné Aussems en ik. De wisselwerking tussen ons vind ik heel bijzonder. Zonder Corné was ik niet zo ver gekomen en misschien speelt dat andersom ook. We zijn een aanvulling op elkaar en ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat we met Componence nu staan waar we staan. Klanten krijgen daardoor het beste en daar hebben ze ook recht op. Dat vind ik heel mooi en dat koester ik. We hebben het echt samen gedaan."

 

Wat betekent de Liferay community voor jou?

"Corné heeft daar een duidelijker rol in dan ik, maar ik doe wel al heel lang mee. BugSquad, 100 Paper Cuts, de Community Leadership Board, daar zet ik me met plezier voor in. Vroeger kon je vooral van alles vragen en terugvinden op het forum. Tegenwoordig zijn er de community events en de symposia, dat zijn echt leuke evenementen. Ik heb verschillende keren een sessie geleid en daar heb ik veel plezier in, ik wil mensen iets geven. De community-leden  beschouw ik als vrienden, niet als concurrenten. Ik kom altijd terug met heel veel positieve energie. Al die nieuwe dingen!"

 

Je hebt bergen kennis en ervaring. Hoe profiteren klanten van Componence daarvan?

"Ik zorg ervoor dat ze een goede start maken met Liferay Portal. Het gaat om meer dan een product, het gaat om de oplossing die het best past bij hun behoefte. De focus ligt altijd op meer op standaard en minder op maatwerk. Ik kijk dus eerst in hoeverre de vraag van de klant kan worden ingevuld met functionaliteiten vanuit Liferay Portal en de Marketplace.

"In de consultancy merk ik vaak dat klanten maar wat hebben aangerommeld – zelf of met een andere partij. Waarbij ze niet wisten hoe ze Liferay het best konden inzetten. Dan zie je de klant tijdens een eerste gesprek met ons al denken: hadden we maar geweten dat het die kant op moest, dat had ons veel moeite en problemen bespaard."

 

Welke toekomstige ontwikkelingen voorzie jij bij Liferay?

"Ik verwacht dat Liferay nog sterker wordt in eigen oplossingen. En dat ze zich nog meer gaan richten op bijvoorbeeld het gebruik van mobile devices. Met het nieuwe Liferay Screens kun je nu al redelijk simpel applicaties voor de mobiele telefoon in elkaar zetten. Native apps ontwikkelen en die laten praten met alles in Liferay, interessant dat het steeds meer die kant op gaat.

"OSGi heeft inmiddels ook zijn intrede gedaan binnen de Liferay portal. Later dit jaar komt versie 7.0 eraan, waarmee je nog flexibeler kunt bepalen wat je nodig hebt voor je portal en wat je gaat installeren. En de rest doe je dan niet. Zo word je dus nog flexibeler in hoe lean and mean je het wilt hebben. Dat soort ontwikkelingen houden het heel spannend.

"Verder heeft de verbetering van de user experience steeds de aandacht. Dat is ook iets waarvoor ik mij persoonlijk inzet. Een goede usability op elk device is belangrijk. De meer technische Liferay uitstraling van vroeger heeft intussen plaatsgemaakt voor een heldere en gebruiksvriendelijke interface. Een hele verbetering en ik verwacht zeker nog meer wat dat betreft.

"Het marktaandeel van Liferay groeit al jaren gestaag. Dat zie je terug in een steeds hogere plek in het Magic Quadrant for Horizontal Portals van Gartner. Ik reken erop dat die stijgende lijn wordt voortgezet."

 

Wat moeten mensen vooral niet verwachten van Liferay?

"Het gouden ei, want dat bestaat niet. Elke oplossing, elk product is bedacht door mensen met de informatie die er op dat moment was. En daarin worden dus keuzes gemaakt. Liferay is flexibel, heel flexibel, maar natuurlijk zijn er ook gevallen waarin het geen passende oplossing is. Dat klinkt misschien negatief, maar geen enkel product is voor iedereen."

 

Hoe ziet je toekomst met Liferay eruit?

"Ik hoop dat-ie nog lang duurt maar de markt verandert, dus je weet het niet. Ik heb een bepaalde naam en plek in de Liferay-gemeenschap. Je weet natuurlijk ook nooit hoelang dat zo blijft. Ik vind het nog steeds het leukst om mensen te helpen bij de keuzes die ze kunnen maken. Dus dat zou ik best willen blijven doen zolang Liferay bestaat. Maar ik zie mezelf op den duur ook wel meer boven de materie staan en anderen begeleiden bij hun consultancy-activiteiten."

 

Wat zou dat betekenen voor jullie klanten?

"Dat wij groeien als organisatie, dat er inhoudelijker mensen zijn die mijn job deels zouden kunnen overnemen. Ik zie dat als positief, ook voor de klanten. Het is prima als wij vernieuwen en verjongen, dat vind ik een goede zaak en ik ben heel hoopvol wat dat betreft."

 

Maarten & Liferay in het kort
Naam: Maarten van Heiningen
Werkt bij: Componence 
Functie: Senior Portal Consultant
Specialist in: Liferay Portal en usability
Favoriete plug-in: Valamis e-Learning
Minder blij met: Soms de vercommercialisering van Liferay
Nieuwsgierig naar: De toekomst
Verbaasd over: De kwaliteit van plug-ins in de Marketplace
Volste vertrouwen in: Componence en mezelf

 

Meer Blogs

NewsTitleList is geen weergavetype. NewsTitleList is geen weergavetype. NewsTitleList is geen weergavetype. NewsTitleList is geen weergavetype.