Blogs Blogs

Mobile First with Liferay Screens – part 4 Webinar: Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer

 

Mobile First with Liferay Screens – part 4
Webinar:
Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer

 

Mobile apps zijn niet meer weg te denken uit onze communicatie met klanten en werknemers. Wij bereiken mensen immers het best op de devices die ze het meest gebruiken: de smartphone en de tablet. Met Liferay Screens maakt zo'n mobile app ook nog eens deel uit van een uitgekiend digital experience platform. Daarmee kunnen we beter naar onze gebruikers 'luisteren' om ze vervolgens te bedienen met de juiste informatie en functionaliteit. Op 4 april geef ik samen met José Manuel Navarro een webinar over Liferay Screens. U kunt zich nu inschrijven!

 

Liferay Digital Experience Platform

Met de lancering van DXP is Liferay in 2016 een nieuwe weg ingeslagen. Een weg waarlangs organisaties intensiever communiceren met hun doelgroep om gericht te kunnen bouwen aan duurzame relaties. Er zijn grote stappen gezet op het gebied van Audience Targeting, wat ik zie als echte vooruitgang. Ook de toevoeging van elementen uit Social Office vind ik een verbetering. Features die we voorheen afzonderlijk moesten installeren, zijn nu geïntegreerd in het product. Daardoor hebben we wat betreft social en samenwerking veel meer tot onze beschikking - gewoon out-of-the-box.

Door Liferay ontwikkelde of verbeterde features en functionaliteit zouden met DXP gemakkelijker zijn in te brengen dan voorheen. In theorie komt de klant daarmee meer op de regisseursstoel te zitten en kan hij zelf bepalen in hoeverre hij de componenten die Liferay aanbiedt ook daadwerkelijk wil gebruiken. Of dit in de praktijk goed werkt en of het echt zo eenvoudig is, dat zullen wij nog moeten ondervinden.

 

Gepersonaliseerde customer journey

Voor de Liferay ontwikkelaar is het leven met de komst van DXP misschien niet direct eenvoudiger of helderder geworden. Maar voor de gebruiker is de ervaring er nu al aanzienlijk op vooruitgegaan. Hoe je kijkt naar een lijst, hoe knoppen functioneren en hoe ze eruitzien, de manier waarop formulieren werken - die ervaringen zijn veel meer doorgetrokken in alles wat een gewone gebruiker aan de voorkant ziet. Verwacht hij hetzelfde, dan krijgt hij ook hetzelfde.

De nieuwe weg van Liferay leidt zo naar een eenduidige digitale wereld die de gebruiker steeds meer naar zijn eigen hand kan zetten. Dankzij Liferay Screens kan hij zijn gepersonaliseerde customer journey bovendien probleemloos voortzetten op zijn smartphone en tablet. A digital experience platform in your pocket!

 

Liferay Screens rapid development tool

Liferay Screens maakt het mogelijk om de content en web services van het Liferay Digital Experience Platform te ontsluiten voor native apps. De tool werkt met screenlets, herbruikbare componenten die zijn te vergelijken met de vertrouwde Liferay plug-ins. Componence heeft uitgebreide ervaring met de ontwikkeling van native mobile apps op basis van Liferay Screens. Wij kennen deze tool door en door, en wij kunnen de standaard Liferay screenlets desgewenst aanpassen en verbreden voor onze klanten.

Componence werkt daarnaast al geruime tijd aan een verzameling eigen screenlets. Onze screenlets bibliotheek omvat onder meer bekende Liferay functionaliteiten als Localization, Menu, Global Search, Web Content List, Web Content Detail, Comments, Subscription, Notifications, Calendar en User Search. Bovendien hebben wij nu ook blog- en vlogfunctionaliteit tot onze beschikking. Daarmee kunnen wij binnen korte tijd een kostenefficiënte native mobile app realiseren die compleet voldoet aan alle eisen en wensen van deze tijd.

 

Uitbreiding Componence screenlets

Uiteraard gaat Componence door met het uitbreiden en verder verbeteren van de eigen screenlets bibliotheek. Een aanpassing die voor een van onze klanten op onze tekentafel ligt - zowel voor het web als voor de app - betreft het zoeken naar gebruikers. Deze component gaat in toekomst ook informatie bieden over de locatie waarop de betreffende persoon werkzaam is en in welk team hij zit. Verder zal Componence het Liferay forum met alle bijbehorende functionaliteit geschikt maken voor mobile apps. Vanzelfsprekend blijft het beheer van het forum daarbij ook nog steeds te benaderen via de webkant.

Voor de gebruiker is het straks mogelijk om zelf te bepalen welke nieuwscategorieën hij wil volgen. Het beheer daarover houdt hij in eigen hand. Op de Marketplace kan de gebruiker vraag en aanbod delen – 'ik heb kaartjes voor de film van vanavond' of 'ik ben op zoek naar een vrije werkplek'. Zijn veelgestelde vragen worden beantwoord vanuit de knowledge base, die wij voortdurend uitbreiden met nieuwe vraag- en antwoordcomponenten, inclusief zoeken.

 

Webinar Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer

De toekomst van onze mobile apps staat in het teken van het steeds verder personaliseren van de digitale wereld en het optimaal benutten van de mogelijkheden van onze mobile devices. Denkt u bijvoorbeeld aan iBeacons en andere IoT-oplossingen. Ook uw gebruikers rekenen inmiddels op een uniforme customer journey - van hun pc naar hun smartphone en tablet, en vice versa. Met minder nemen velen nu al geen genoegen meer.

In het webinar Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer, laat ik zien hoe wij met Liferay Screens zo'n uniforme customer journey kunnen realiseren. Wat zijn de voordelen van een native mobile app op basis van deze tool? En wat kunnen we bereiken met de verschillende bibliotheken zoals die op dit moment beschikbaar zijn? Ter illustratie toon ik u een demo van de Componence app.

José Manuel Navarro, José Manuel Navarro, lead mobile software engineer bij Liferay, vertelt u meer over de technische aspecten van de Liferay Screens development tool. Wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van native boven hybrid? U hoort het op 4 April.

 

Schrijf u nu in!

Bent u geïnteresseerd in een native mobile app in combinatie met Liferay? En wilt u meer weten over de mogelijkheden van Liferay Screens? Schrijf u dan vandaag nog in voor het webinar Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer op 4 April, 16.00 - 17.00 CET. Voor dit Engelstalige webinar is geen technische kennis vereist. Deelname is kosteloos.

Hebt u vragen over het webinar of over Liferay Screens? Neemt u gerust contact met mij op via mvanheiningen@componence.nl. Direct inschrijven kan natuurlijk ook. Ga naar Mobile Strategy: Optimizing for the Connected Customer.


Mobile First met Liferay Screens – deel 3 – De toekomst

 

Mobile First met Liferay Screens – deel 3
De toekomst

 

De wereld van mobile is in beweging en gebruikers bewegen maar al te graag mee. In de pas lopen met alle ontwikkelingen is voor organisaties een lastige opgave. In deel 1 van deze blogserie beschreven wij hoe Liferay Screens daarbij een voorsprong kan geven. Deel 2 ging over Phlink, de native mobile app die wij met behulp van deze tool realiseerden voor zorgaanbieder Philadelphia. Hoe zien wij de toekomst van onze mobile apps en welke plannen hebben we verder met Liferay Screens? Daarover gaat dit derde en laatste deel.

 

Bezoek onze roadshow op 13 oktober

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onze native mobile apps op basis van Liferay Screens? Bezoek onze roadshow op 13 oktober in Spaces Amsterdam. Inschrijven kan nu!

 

Liferay Digital Experience Platform

Prepare your business, Create experiences and Understand customers; dat is de richting die Liferay kiest met het nieuwe Liferay Digital Experience Platform. Doel van Liferay DXP is om gebruikers een digitale beleving te bieden, waarin je als organisatie beter en vaker met hen communiceert. Door werkelijk naar je gebruikers te 'luisteren', begrijp je waaraan zij behoefte hebben. En op dat inzicht kun je als organisatie sturen en acteren met de juiste informatie en functionaliteit op het juiste moment.

 

Hoewel voortgekomen uit het vertrouwde Liferay Portal, moet het Liferay Digital Experience Platform een einde maken aan het denken in portals en intranet. Liferay DXP is een platformoplossing, en dat platform omvat naast de web interface ook mobile devices. Veel gebruikers communiceren vooral via hun smartphone of tablet en dus betekent het creëren van een digital experience ook: het ontwikkelen van mobile apps.

Liferay Screens

De Liferay Screens development tool maakt het mogelijk om de voorzieningen van het Liferay Digital Experience platform te gebruiken in native mobile apps. Zo wordt de content voor alle devices en applicaties geleverd door hetzelfde platform en kunnen we gebruikers bedienen met een consistente gepersonaliseerde user journey - van desktop naar smartphone en tablet - op basis van geaggregeerd gedrag naar een voorspelbare vraag.

 

Welke kansen en mogelijkheden Liferay Screens biedt, heeft Componence grondig kunnen verkennen tijdens het realisatieproces van de Phlink app. Zoals beschreven in deel 2 van deze serie, hebben we veel tijd en energie gestoken in de uitbreiding en verbetering van Liferay Screens. Dat heeft naast een aantal aangepaste screenlets, ook al veel nieuwe screenlets opgeleverd. En daar blijft het wat ons betreft niet bij.

 

Liferay tot de max

Hoe ziet de toekomst van onze mobile apps eruit? In de eerste plaats gaan we Liferay DXP tot de max gebruiken en alle mogelijkheden van het platform benutten. Daarnaast willen we ook meer applicaties ontsluiten om nog beter te voorzien in de behoeften van gebruikers. Uiteraard gaat niemand op een app een declaratie maken, maar een abstractie van het administratiesysteem kan zeker interessant zijn voor een projectorganisatie. Een controller vindt het wellicht handig om bij de financiële gegevens te kunnen - niet om ze te bewerken maar om de situatie in een oogopslag te overzien. En de directeur van een bedrijf is misschien niet geïnteresseerd in de facturatiestroom, maar wel in de actuele stand van cijfers en zaken. We gaan dus meer en ook andersoortige informatie presenteren in onze apps.

 

Meer interactie

De toekomst van onze mobile apps ligt ook bij een toenemende interactie met de gebruiker en met devices als iBeacon en andere robotica-toepassingen. Stel dat je geregeld een bepaalde vestiging van een organisatie bezoekt. Dan zou je op basis van iBeacon dan wel geolocatie of IP-adres via je app een antwoord kunnen krijgen op allerlei praktische vragen. Waar is de dichtstbijzijnde vrije werkplek of computer? Waar vind ik een beschikbare vergaderruimte? Waar is mijn collega en is deze überhaupt wel aanwezig? Bezoek je de vestiging voor het eerst, dan wil je vast iets weten over de huisregels, de aanwezige verantwoordelijken en de sluitingstijden van het gebouw.

Gebruikers zullen ook steeds meer onderling interacteren via de app. Bijvoorbeeld in veilig aan te maken en te bewaren group chats, een belangrijk punt voor onder meer medewerkers in de gezondheidszorg. Zij willen immers met elkaar communiceren over cliënten en persoonlijke data delen, zonder de controle over deze gegevens te verliezen. Gebruikers gaan straks ook samenwerken binnen tijdelijke werkgroepen die ze via de app opzetten. En ze kunnen de app gebruiken om de in de organisatie aanwezige expertise vast te leggen en terug te vinden.

 

Verder met Liferay Screens

Componence werkt verder aan Liferay Screens volgens een roadmap die we baseren op klantwensen en onze eigen toekomstvisie. Het gaat daarbij dus om interactieve en sociale communicatietoepassingen als Private messaging, Blogs en Group chats. Ook hebben we aandacht voor het ondersteunen van meerdere sub(sites), in-app branding, het vinden en aanmaken van relaties, het verbeteren van de veiligheid, het invullen van formulieren, en dagelijkse rapportage.

Los van onze roadmap zal ook Liferay steeds nieuwe screenlets leveren, die we verder kunnen aanpassen en verbreden. We zijn zeer geïnteresseerd in aanvullingen als verschillende niveaus van authenticatie, een hogere beveiligingsgraad (encrypted opslag en transport), en uitbreiding van Audience Targeting en de social toepassingen. Componence wil voorop blijven lopen in de verdere ontwikkeling van Liferay Screens en volgt daarmee de richting die Liferay met het Digital Experience Platform is ingeslagen.

 

Tweede Screenlets Library

De verzameling nieuwe screenlets die Componence heeft ontwikkeld, omvat onder andere bekende Liferay functionaliteiten als Localisation, Menu, Global Search, Web Content List, Web Content Detail, Comments, Subscription, Notifications, Calender en User Search. Deze tweede Liferay Screenlets Library vormt dan ook een waardevolle aanvulling op de functionaliteit die de standaard Liferay Screens Library biedt.

Aan de hand van de behoeften van onze klanten en wellicht ook abonnementhouders zullen we steeds meer screenlets ontwikkelen en toevoegen aan onze bibliotheek. Wij zetten deze screenlets graag in om organisaties een voorsprong te geven bij de ontwikkeling van native mobile apps op basis van Liferay Screens. Onze bibliotheek bevat ook tal van handige Liferay plug-ins, waarmee we een uniforme web functionaliteit kunnen realiseren.

 

Basis app

Vanuit de Liferay Screens gedachte heeft Componence een applicatie framework en basis app ontwikkeld, met behulp waarvan wij snel het fundament van een mobile app kunnen neerzetten. Hiermee zijn wij in staat om klanten al vóór de ontwikkelfase een werkende branded app te tonen, die het uitgangspunt vormt voor de vervolggesprekken over toe te voegen business value.

Door voortdurend tijd en energie te investeren in deze basis app en in de bijbehorende Liferay Screens Libraries kunnen wij onze klanten binnen zeer korte tijd van dienst zijn met native mobile apps op maat. Een strategie die het mogelijk maakt om organisaties die Liferay al gebruiken te bedienen en vooral te behouden. En om de Mobile first – wens van prospects direct te vervullen.

 

Social DXP App

In de nabije toekomst gaat Componence van start met de realisatie van een standaard Social DXP App. Dit wordt een generiek product dat kan beantwoorden aan de standaardwensen van organisaties. De Social DXP App - straks beschikbaar in de Liferay Marketplace – laat zich via het Liferay DXP controlepaneel naar behoefte configureren. Functionaliteiten en branding zijn daarbij naar eigen inzicht toe te passen en te combineren met vooraf gedefinieerde site templates.

 

Bezoek onze roadshow op 13 oktober

In samenwerking met Liferay organiseren wij op donderdagmiddag 13 oktober een roadshow over Mobile Ready Experiences. Een uitgelezen kans om uitgebreid nader kennis te maken met Liferay Screens en de mogelijkheden die deze tool biedt voor uw organisatie. Laat u inspireren door onze mobile app Phlink en ontdek wat Liferay kan betekenen voor uw mobile strategy. U kunt zich nu inschrijven voor onze roadshow op 13 oktober in Amsterdam!


Mobile First met Liferay Screens – deel 2 – Phlink

 

 

Deel 1 van onze blogserie ging over Liferay Screens en de voordelen die deze development tool kan bieden voor organisaties. In dit tweede deel meer over Phlink, onze Liferay Screens app voor iOS en Android. De app is inmiddels met enthousiasme in gebruik genomen door zorgaanbieder Philadelphia en al meer dan 1000 keer gedownload. Dagelijks vinden er circa 6000 sessies plaats. Waarom is Liferay Screens de oplossing bij uitstek voor Philadelphia? En wat is de toegevoegde waarde die Componence daarbij levert?

 

Communicatie met 8.000 medewerkers

Moderne technologie inzetten om zoveel mogelijk medewerkers te bereiken op de devices die zij het meest gebruiken. Dat is de insteek van zorgaanbieder Philadelphia als wij eind 2015 met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van het Philadelphia intranet.

 

Philadelphia is dan op zoek naar vervanging van de bestaande communicatieoplossing en wil de 8.000 medewerkers via verschillende kanalen gaan benaderen en voorzien van informatie. Belangrijk daarbij is dat gebruikers zelf invloed kunnen uitoefenen op hun persoonlijke digitale omgeving. De nieuwe oplossing moet ook andere toepassingen en informatiebronnen ontsluiten binnen hetzelfde medium. Het is de bedoeling om het totaalaantal applicaties in de architectuur terug te brengen in plaats van uit te breiden.

 

 

Native mobile app voor iOS en Android

Philadelphia wil eerst kijken naar mobile, en pas daarna naar een alternatief voor een desktop of thin client. Die mobile first gedachte leidt tot de ontwikkeling van Phlink, de native mobile intranet app voor iOS en Android die Componence eind juni lanceert. Phlink kan Philadelphia medewerkers voorzien van nieuws dat is afgestemd op hun rol in de organisatie en van informatie die ze nodig hebben in hun werk. Ook is het mogelijk om via de app te zoeken naar collega's en locaties binnen de organisatie. Dat is nog maar het begin, want in de tweede fase zullen er meer functionaliteiten worden toegevoegd.

 

 

Gepersonaliseerde uniforme user journey

Phlink is gebaseerd op Liferay Screens en sluit daarmee compleet aan bij het Liferay platform dat Philadelphia al in huis had. Dat betekent dat er nu sprake is van één  beheersysteem, in plaats van een extra nieuwe oplossing. Gebruikers die bekend zijn in de SSO-voorziening van de portal kunnen direct een-op-een gebruikmaken van de app. Zij mogen rekenen op een consistente en gepersonaliseerde user journey: van de native mobile app Phlink op hun smartphone of tablet naar het Philadelphia intranet op hun desktop. En vice versa.

 

Succesvolle Proof of Concept

Het realisatieproces wordt voorafgegaan door een kleine Proof of Concept. We hebben immers te maken met een nieuwe tool en we willen niet het risico nemen dat we later op toezeggingen moeten terugkomen. Wat is realiseerbaar? Zal Liferay Screens voor ons en voor Philadelphia wel waarmaken wat het belooft te doen? Nadat we in meerdere sessies samen met Philadelphia de functionele scope voor de app hebben bepaald, onderzoeken we in de Proof of Concept wat we kunnen doen met bestaande en met eigen screenlets. Die PoC is heel succesvol, want we bewijzen binnen een week dat Liferay Screens het goede pad is voor Philadelphia.

 

 

Agile ontwikkelproces

De daadwerkelijke ontwikkeling van Phlink pakken we vervolgens agile aan. In nauwe samenwerking met Philadelphia ontwerpt onze interaction designer de schermen voor alle devices. We leveren elke sprint een werkende app op, die zowel door Componence als door Philadelphia kan worden getest. Door steeds functionaliteit toe te voegen blijft het mogelijk om telkens te valideren of we nog het juiste pad volgen.

 

Componence werkt met een relatief klein ontwikkelteam dat bestaat uit 1 native iOS developer, 1 native Android developer en 2 ervaren Liferay developers. Het team weet onze kennis van het Liferay platform steeds optimaal te benutten en kan gelijktijdig ontwikkelen voor iOS en Android. Pas in de laatste prints richten we ons op het responsive intranet, en voegen we een Liferay frontend developer toe.

 

Uitbreiding en verbetering Liferay Screens

Aanpassing van de standaard beschikbare screenlets van Liferay Screens heeft intussen geleid tot uitbreiding van de mogelijkheden van Login, Web Content List en User Profile Maintenance. Daarnaast zijn er nieuwe screenlets ontwikkeld voor bijvoorbeeld Global Search, User Search, Location Search, Comments en Rating. Met deze bouwstenen kunnen wij in Phlink realiseren wat Philadelphia van de app verwacht.

 

In onze dagelijkse ontwikkeling worden wij fantastisch ondersteund door het Liferay Screens development team. Ons extensieve gebruik van de tool brengt bugs en verbeterpunten aan het licht, die door het Spaanse team steeds actief worden opgepakt. Met als resultaat verbetering van de code en meer stabiliteit.

 

Het team staat ons met raad en daad terzijde bij onder meer issues rond het Login screenlet en de ondersteuning van meerdere (sub)sites. Ook vraagstukken over de authenticatie en autorisatie voor Documents & Media worden aangepakt en direct in volgende versies meegenomen. Mede dankzij de snelle antwoorden en oplossingen van Juan Fernández, Manuel Navarro en Javier Gamarra kan ons innovatieproces ongestoord doorgaan.

 

En verder?

Philadelphia richt zich met Phlink in eerste instantie op haar 8.000 medewerkers. Op dit moment werken we aan aanvullende functionaliteit zoals pushnotificaties en een agendafunctie, die in de tweede fase aan de app worden toegevoegd. Daarnaast wil Philadelphia op basis van deze techniek ook apps voor cliënten en hun verwanten ontwikkelen en implementeren in de organisatie. Vervolgapps voor verwijzers en vrijwilligers behoren eveneens tot de mogelijkheden. Componence beschikt over de kennis en expertise om ook voor al deze doelgroepen binnen afzienbare tijd een native mobile app te realiseren die beantwoordt aan alle eisen en wensen van hedendaagse app-gebruikers.

 

Voorsprong bij ontwikkeling van native mobile apps

Bij de realisatie van Phlink heeft Componence veel tijd en energie gestoken in de verbetering en uitbreiding van Liferay Screens. Dat zal zich uiteindelijk terugbetalen in de herbruikbaarheid van de door ons ontwikkelde screenlets. Bovendien hebben we goed kunnen vaststellen waartoe Liferay Screens in staat is en kennen we de tool inmiddels door en door. Die expertise geeft ons een enorme voorsprong bij de ontwikkeling van nieuwe native mobile apps die zijn gebaseerd op Liferay Screens.

 

Bezoek onze roadshow op 13 oktober

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onze native mobile apps op basis van Liferay Screens? Bezoek onze roadshow op 13 oktober in Spaces Amsterdam. Inschrijven kan nu!

 

Componence werkt verder aan de ontwikkeling van Liferay Screens apps. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen? Lees ook deel 3 van deze serie. Verwachte verschijningsdatum: 26/09/2016.  


Mobile First met Liferay Screens

Mobile heeft de wereld veranderd en zal dat voorlopig ook blijven doen. Een stroom van nieuwe mobile devices en besturingssystemen zet organisaties onder druk om te voldoen aan de hooggespannen verwachtingen van gebruikers. Die rekenen ook mobiel op een digital experience die past bij hun persoonlijke gedrag, geschiedenis en profiel. Bijblijven is niet voldoende nu mobile het dominante communicatieplatform is geworden. Met Liferay Screens kunnen organisaties een voorsprong nemen. En vasthouden. 

 

 

Digital experience
Site openen en statische content bekijken? Daar zit tegenwoordig geen enkele gebruiker meer op te wachten. Gebruikers zijn gewend om hun digitale wereld letterlijk naar hun hand te kunnen zetten. Tonen zij interesse voor een onderwerp of past hun profiel in een bepaalde groep, dan verwachten zij content en functionaliteit die daarop is afgestemd. Gebruikers rekenen erop dat zij op het juiste moment toegang krijgen tot bijvoorbeeld relevante informatie, evenementen en interessante downloads. Kortom: zij willen een gepersonaliseerde en consistente digital experience - op elk device en via elke toepassing. 

 

 

Native mobile app development tool
Het Liferay Digital Experience Platform is ontworpen om die digital experience te realiseren. Onderdeel is de Liferay Screens mobile app development tool, die het mogelijk maakt om functionaliteit en data uit het Liferay platform te presenteren in een native mobile app. Dat betekent dat we vanuit een iOS app of een Android app direct kunnen inhaken op standaard Liferay voorzieningen voor bijvoorbeeld inloggen of zoeken. En dat een via de mobile app ingevuld en verzonden formulier ook te vinden is op de portal en vice versa. 

Smartphone, laptop of pc - de content voor alle devices en applicaties is op deze manier afkomstig van hetzelfde Liferay platform. Zo ontstaat de samenhangende en uniforme user experience waaraan gebruikers van nu behoefte hebben. 

 

Waarom native?
Kunnen we zo'n digital experience ook creëren met bijvoorbeeld een responsive site? Het antwoord is: ja. Maar alleen met native ontwikkeling kunnen we maximaal voorzien in de behoeften van app-gebruikers. Dat heeft te maken met de snelheid, en vooral ook met het gebruiksgemak. Een mobile site dan wel een HTML5 of hybrid app 'voelt' nu eenmaal anders dan een native app. 

In tegenstelling tot een hybrid of HTML5 app, geeft een native app bovendien volledige toegang tot alle componenten van het device. Ook interactie met andere apps op het apparaat behoort tot de mogelijkheden.

Op een responsive site kan de navigatie een lastig punt zijn. De meest relevante informatie wordt niet altijd primair gepresenteerd. Met Liferay Screens is er – net als bij een responsive site - sprake van één bron en één beheer, terwijl de presentatie toch 100% is toe te spitsen op het device en op de wensen van de gebruiker. 

 

Zo werkt Liferay Screens
Liferay Screens werkt met herbruikbare componenten, screenlets, die de Liferay content en web services gebruiken voor native mobile apps. Screenlets zijn te vergelijken met de plug-ins van het Liferay platform: ze bevatten de functionaliteit die nodig is voor bijvoorbeeld een lijst of een detailweergave van content uit het CMS. Deze functionaliteit wordt gevormd door vier elementen: View, Theme, Connector en Mobile SDK. Door screenlets met elkaar te combineren kunnen we verschillende functionaliteiten samenbrengen in één flow, bijvoorbeeld de weergave van content en het geven van comments of ratings.

 

 

Ook de theming is herbruikbaar en bovendien gemakkelijk aan te passen. Dat maakt het ontwikkelen van volgende native mobile apps op basis van bijvoorbeeld Liferay Screens aanzienlijk eenvoudiger en sneller. 

Met Liferay Screens kunnen we zowel informatie uit het Liferay platform, als uit andere enterprise systemen ontsluiten en bundelen in de app. De tool is open source en volledig compatible met Android Studio en X-code. De connectie met Liferay levert uiteraard een ontwikkelvoordeel op voor Liferay developers. 

 

Meer voordelen Liferay Screens 
•    Optimale veiligheid De authenticatie op de app sluit aan bij die op het platform. Gebruikers die de vanuit de Liferay omgeving ontsloten data benaderen, zijn dus altijd bekend. 
•    Liferay permissiesysteem is voorhanden. De rollen en rechten zijn gelijk aan app- en webkant.
•    Uitgebreide mogelijkheden voor branding De Liferay Screens app geeft volledige controle over de interface en het device. Daardoor is branding is eenvoudig toe te passen, zowel intern als extern.
•    Content offline beschikbaar Gebruikers kunnen offline toegang krijgen tot de gegevens die zij nodig hebben in hun werk. 
•    Out-of-the-box verbonden met de Liferay server
•    Gestandaardiseerde apps-architectuur

 

Componence geeft organisaties een voorsprong
Liferay Screens is een onmisbare schakel in elke mobile strategy op basis van Liferay. In combinatie met de standaardfunctionaliteiten van Liferay en een juiste toepassing van het platform maakt deze tool het mogelijk om een  consistente inter-device user journey te realiseren: van de desktop en de portal naar de smartphone en de mobile app. 

De kracht van Liferay Screens ligt in de herbruikbaarheid van componenten. Componence ontwikkelde inmiddels tal van deze screenlets, waarmee wij de doorgaans hogere investering bij native ontwikkeling volledig teniet kunnen doen. Wij zetten onze screenlets graag in voor organisaties die een voorsprong willen nemen met native mobile apps die beantwoorden aan alle eisen en wensen van hedendaagse gebruikers. 

 

 

Bezoek onze roadshow op 13 oktober
Wilt u meer weten over Liferay Screens en over de Liferay Screens app die Componence recent ontwikkelde voor zorgaanbieder Philadelphia? Bezoek onze roadshow op 13 oktober in Spaces Amsterdam. Inschrijven kan nu!

 

Bekijk onze native mobile apps
Ons volgende blog verschijnt zeer binnenkort. Daarin vertellen wij meer over Phlink, onze native mobile app op basis van Liferay Screens. Nieuwsgierig? Bekijk alvast onze video. 

 


Tien jaar Maarten van Heiningen en Liferay

"Ik ben trots op alles wat we hebben bereikt"

Maarten van Heiningen, senior portal consultant bij Componence, werkt deze zomer tien jaar met Liferay Portal. Welke ontwikkeling heeft Liferay in die tijd doorgemaakt en wat betekent dat voor Maarten? En wat verwacht hij van de toekomst? Tijd om terug te blikken, vooruit te kijken en meer…

 

Waarmee trok Liferay tien jaar geleden je aandacht?

"Je kon heel simpel iets neerzetten met de tools die voorhanden waren. Zonder dat je daar programmeer-technisch iets voor hoefde te doen. Het kon natuurlijk wel, maar eigenlijk ging je direct aan de slag. Ik was toen helemaal gewend aan zelf coderen en zelf bouwen dus ik was heel verrast. Er zat zo veel functionaliteit in, dat ik dacht: waarom heb ik dit niet eerder gezien? Liferay was uniek, zeker in de Java-hoek."

 

Inmiddels ben je tien jaar verder – welke ontwikkeling zie je bij Liferay?

"Liferay ging initieel voor het inbouwen van heel veel nieuwe features in het standaardproduct. Dat betekende dat ze hun aandacht moesten versnipperen over een groot aantal verschillende functionaliteiten. Van die insteek is een paar jaar geleden heel duidelijk afscheid genomen. Liferay levert nu de vrachtwagen en de ruimte voor de pallets, maar de markt moet zelf bedenken wat er nodig is. En als dat goed is, dan adopteert Liferay het. Je ziet nu dat ze veel meer focussen op een paar grote dingen en daarin dus heel goed zijn."

 

Wat voor effect heeft dat op je werk?

"Die verschuiving maakt het werken met Liferay boeiender maar ook lastiger. Het product Liferay Portal wordt voor mij simpeler, ik weet precies wat er is en hoe ik het moet inzetten. Maar met de komst van bijvoorbeeld de Marketplace is het bijblijven en in de gaten houden van interessante oplossingen voor klanten een ding op zich geworden.

"Neem bijvoorbeeld producten als Valamis e-Learning, Enforms, Audience Targeting. Dat zijn oplossingen die als add-on op je product van toepassing kunnen zijn voor klanten. Daar moet ik heel veel tijd in stoppen, maar het is wel erg leuk. Omdat ik steeds weer iets nieuws ontdek."

 

 Welke ontwikkeling zie je verder in je werk?

"Bij Componence ben ik afgestapt van het visuele werk om me steeds meer te focussen op de vraag wat goed is voor de klant. Consultancy dus. Hoe kun je Liferay Portal het best toepassen, waarom zou je het überhaupt inzetten? Ik ben steeds meer een adviserende rol gaan spelen."

 

Waar ben je het meest trots op?                                                   

"Liferay. Componence. Op alles wat we als collega’s met Componence hebben bereikt, in het bijzonder Corné Aussems en ik. De wisselwerking tussen ons vind ik heel bijzonder. Zonder Corné was ik niet zo ver gekomen en misschien speelt dat andersom ook. We zijn een aanvulling op elkaar en ik denk dat die combinatie ervoor zorgt dat we met Componence nu staan waar we staan. Klanten krijgen daardoor het beste en daar hebben ze ook recht op. Dat vind ik heel mooi en dat koester ik. We hebben het echt samen gedaan."

 

Wat betekent de Liferay community voor jou?

"Corné heeft daar een duidelijker rol in dan ik, maar ik doe wel al heel lang mee. BugSquad, 100 Paper Cuts, de Community Leadership Board, daar zet ik me met plezier voor in. Vroeger kon je vooral van alles vragen en terugvinden op het forum. Tegenwoordig zijn er de community events en de symposia, dat zijn echt leuke evenementen. Ik heb verschillende keren een sessie geleid en daar heb ik veel plezier in, ik wil mensen iets geven. De community-leden  beschouw ik als vrienden, niet als concurrenten. Ik kom altijd terug met heel veel positieve energie. Al die nieuwe dingen!"

 

Je hebt bergen kennis en ervaring. Hoe profiteren klanten van Componence daarvan?

"Ik zorg ervoor dat ze een goede start maken met Liferay Portal. Het gaat om meer dan een product, het gaat om de oplossing die het best past bij hun behoefte. De focus ligt altijd op meer op standaard en minder op maatwerk. Ik kijk dus eerst in hoeverre de vraag van de klant kan worden ingevuld met functionaliteiten vanuit Liferay Portal en de Marketplace.

"In de consultancy merk ik vaak dat klanten maar wat hebben aangerommeld – zelf of met een andere partij. Waarbij ze niet wisten hoe ze Liferay het best konden inzetten. Dan zie je de klant tijdens een eerste gesprek met ons al denken: hadden we maar geweten dat het die kant op moest, dat had ons veel moeite en problemen bespaard."

 

Welke toekomstige ontwikkelingen voorzie jij bij Liferay?

"Ik verwacht dat Liferay nog sterker wordt in eigen oplossingen. En dat ze zich nog meer gaan richten op bijvoorbeeld het gebruik van mobile devices. Met het nieuwe Liferay Screens kun je nu al redelijk simpel applicaties voor de mobiele telefoon in elkaar zetten. Native apps ontwikkelen en die laten praten met alles in Liferay, interessant dat het steeds meer die kant op gaat.

"OSGi heeft inmiddels ook zijn intrede gedaan binnen de Liferay portal. Later dit jaar komt versie 7.0 eraan, waarmee je nog flexibeler kunt bepalen wat je nodig hebt voor je portal en wat je gaat installeren. En de rest doe je dan niet. Zo word je dus nog flexibeler in hoe lean and mean je het wilt hebben. Dat soort ontwikkelingen houden het heel spannend.

"Verder heeft de verbetering van de user experience steeds de aandacht. Dat is ook iets waarvoor ik mij persoonlijk inzet. Een goede usability op elk device is belangrijk. De meer technische Liferay uitstraling van vroeger heeft intussen plaatsgemaakt voor een heldere en gebruiksvriendelijke interface. Een hele verbetering en ik verwacht zeker nog meer wat dat betreft.

"Het marktaandeel van Liferay groeit al jaren gestaag. Dat zie je terug in een steeds hogere plek in het Magic Quadrant for Horizontal Portals van Gartner. Ik reken erop dat die stijgende lijn wordt voortgezet."

 

Wat moeten mensen vooral niet verwachten van Liferay?

"Het gouden ei, want dat bestaat niet. Elke oplossing, elk product is bedacht door mensen met de informatie die er op dat moment was. En daarin worden dus keuzes gemaakt. Liferay is flexibel, heel flexibel, maar natuurlijk zijn er ook gevallen waarin het geen passende oplossing is. Dat klinkt misschien negatief, maar geen enkel product is voor iedereen."

 

Hoe ziet je toekomst met Liferay eruit?

"Ik hoop dat-ie nog lang duurt maar de markt verandert, dus je weet het niet. Ik heb een bepaalde naam en plek in de Liferay-gemeenschap. Je weet natuurlijk ook nooit hoelang dat zo blijft. Ik vind het nog steeds het leukst om mensen te helpen bij de keuzes die ze kunnen maken. Dus dat zou ik best willen blijven doen zolang Liferay bestaat. Maar ik zie mezelf op den duur ook wel meer boven de materie staan en anderen begeleiden bij hun consultancy-activiteiten."

 

Wat zou dat betekenen voor jullie klanten?

"Dat wij groeien als organisatie, dat er inhoudelijker mensen zijn die mijn job deels zouden kunnen overnemen. Ik zie dat als positief, ook voor de klanten. Het is prima als wij vernieuwen en verjongen, dat vind ik een goede zaak en ik ben heel hoopvol wat dat betreft."

 

Maarten & Liferay in het kort
Naam: Maarten van Heiningen
Werkt bij: Componence 
Functie: Senior Portal Consultant
Specialist in: Liferay Portal en usability
Favoriete plug-in: Valamis e-Learning
Minder blij met: Soms de vercommercialisering van Liferay
Nieuwsgierig naar: De toekomst
Verbaasd over: De kwaliteit van plug-ins in de Marketplace
Volste vertrouwen in: Componence en mezelf